Det spørgsmål må være stillet af så mange ledige – og alligevel er det svært at finde ud af præcist hvad man skal udfylde og hvor man finder det henne. For at gøre det endnu mere besværligt har mange af a-kasserne gemt blanketterne bag deres egen login hvor du skal bruge nemid. Lad mig her i korte træk fortælle dig præcist hvad du skal udfylde for at du når du er blevet ledig kan få dine dagpenge.
4 trins rakketen
1. Meld dig ledig i jobcentret
Det kan du gøre online – og det sker via www.jobnet.dk. Bemærk at du skal afsætte noget tid til dette, da du ligeså godt kan få det gjort rigtigt fra starten af så du kun behøver logge ind én gang om ugen efterfølgende for at tjekke dine jobforslag. Du skal udfylde cv, oplysning om din uddannelse, alle tidligere job, en beskrivelse af dig selv, kontaktoplysninger, flere områder du gerne vil søøge job indenfor og sidst men ikke mindst, så kræver mange a-kasser til dit første møde at du inde fra jobnet.dk har printet siden ”vis hvad arbejdsgiver ser” Her skal du sørge for at dit cv er synligt og at kontaktoplysninger fremgår.
2. Udfyld en ledighedserklæring
Denne blanket kaldes ar251 og er ofte gemt bag din a-kasses login.
3. Send lønsedler og opsigelse
Du skal sende lønsedler for hele din arbejdsperiode og eller de sidste 14 måneder samt din opsigelse fra din arbejdsplads. Dette skal du sende til din fagforening. De fleste har en hovedmailboks du kan sende til.
4. Book et møde i a-kassen
På det her tidspunkt har langt de fleste a-kasser sendt dig diverse materiale så du er blevet informeret af andre kilder end her – men du skal have booket et intromøde med a-kassen hvor du kommer sammen med en række andre nyledige og får fortalt regler for jobsøgning og får godkendt dit cv på jobnet. Det skal ske senest 3 uger efter du er blevet ledig.
Hvad mere?
Som udgangspunkt skal du ikke foretage dig yderligere for at få dagpenge. Du skal efterfølgende udfylde et såkaldt dagpengekort for at få udbetalt dine dagpenge.